
Utveckla cirkulära produkter
Miljö- & naturvård
Tisdag 23 januari 2018 klockan 09.00–17.00 i Stockholms stad
Utveckla cirkulära produkter – material, konstruktion och design
Anmäl dig/köp biljett ...Behovet av och intresset för att utveckla produkter som fungerar i en cirkulär ekonomi ökar snabbt.
Den här kursen ger dig kunskap och inspiration i hur du lyckas skapa cirkulära produkter. Du får bland annat lära dig hur olika teknologier, material, konstruktioner och produktdesign kan användas för att skapa smarta lösningar med så effektivt resursanvändande som möjligt.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Behovet av och visionen för cirkulära produkter.
– Hur cirkulär produktutveckling kan skapa lösningar som användare älskar att använda, samtidigt som de möjliggör affärs- och miljönytta.
– Hur olika teknologier kan användas för att skapa förutsättningar för ökad cirkularitet.
– Hur du kan tänka kring material och konstruktion i utvecklingen av cirkulära produkter.
– Strategier för cirkulär produktutveckling, till exempel funktionsförsäljning, standardisering och modularisering; design for disassembly; produkt-tjänstesystem; uppgraderingsbarhet; digitalisering; och affärsmodellerna som skapar förutsättningar för cirkulära lösningar
– Mängder av inspirerande case från företag som leder vägen framåt; bland annat Interface, Ricoh, Philips, Mud Jeans samt svenska företag som Houdini och Sunfleet.
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till alla som vill arbeta med, eller är intresserade av, cirkulära produkter, till exempel:
– designers och ingenjörer
– produktutvecklare
– affärsstrateger och affärsutvecklare
– företagsledare
– entreprenörer
– hållbarhetsansvariga, miljöansvariga och miljösamordnare
Program
09.00 Välkomna och introduktion
Genomgång av kursens agenda, introduktion av deltagarna och en övning.
Övning: Utmaningarna med att gå från Linjärt till Cirkulärt. Vi tittar på en specifik produkt för att identifiera utmaningar som behöver lösas på vägen mellan ”linjära” till ”cirkulära” produkter.
09.40 Vad finns att vinna på cirkulära produkter?
Om skälen till varför företag skall bry sig om cirkularitet när det gäller produktutveckling. Vi tittar på olika trender och marknadssignaler som pekar på behovet av och den möjliga nyttan i cirkulära produkter – från resursfrågor och befolkningsutveckling, till trender inom teknik och konsumtionskultur. Det här är skälen som hjälper dig i samtalet med din företagsledning eller uppdragsgivare.
10.10 PAUS
10.30 Visionen – vad är en cirkulär produkt?
En introduktion till visionen för cirkulära produkter och deras livscykler. Vad skall vi sikta emot om vi vill ha 100 % cirkulärt? Vad innebär det att åstadkomma tekniska och biologiska materialkretslopp? Och hur kan företag tjäna pengar på att ha sådana produkter? Vi reflekterar även kring hur en hållbar utveckling och cirkularitet hänger ihop.
11.00 Femton snabba exempel
Vad gör pionjärerna idag? Vi inspireras av de företag som är på frontlinjen när det gäller cirkulära produktlösningar.
11.20 Övning – en kravspecifikation för den cirkulära produkten
Övning: kravspecifikation för den cirkulära produkten: vi utforskar en målbeskrivning (en kravspecifikation) för cirkulära produkter. Hur kommer produkterna och deras livscykler att se ut när vi har lyckats? Vad är det vi kommer att ha lyckats med? Tillsammans definierar vi ett antal designprinciper och framgångsfaktorer som hjälper till att konkretisera de utmaningar som måste lösas på vägen till cirkulära produkter.
12.00 LUNCH
13.00 Strategierna och lösningarna på vägen framåt – hur gör vi för att lyckas?
Inspirerande exempel som bland annat visar på standardisering och modularisering, digitalisering, konstruktion, återproduktion, returlogistik, samt olika designstrategier och affärsmodeller som kan skapa bra förutsättningar för cirkularitet.
14.00 PAUS
14.15 Workshop (inkl. paus)
En övning där deltagarna testar olika strategier och lösningar för att ta fram konceptidéer för en cirkulär produkt.
16.00 Öppen diskussion – frågor och svar
Vi diskuterar det vi gjort under dagen och kursdeltagarnas frågor, om det behövs så kollar vi närmare på utvalda exempel för att utforska framgångar och misslyckanden, samt hinder och utmaningar som är vanliga att stöta på i innovationsprocessen.
16.45 – 17.00 Avrundning och avslut
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Plats: IVA:s Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
Adress: Grev Turegatan 16, 114 46 Stockholm, Sverige
Latitud/longitud: N 59°20.16' O 18°4.563'
Google Maps för platsen