Masterclass hållbarhetskommunikation

Miljö- & naturvård

Torsdag 28 september 2017 klockan 09.00–17.00 i Stockholms stad

Masterclass hållbarhetskommunikation

Anmäl dig/köp biljett ...

Denna utbildning lär dig att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt.

Under dagen får du bland annat lära dig vilka målgrupper som triggas av vilka argument, hur du undviker greenwash och hur du bygger ett trovärdigt, hållbart varumärke.

Bra hållbarhetskommunikation är en nyckel till att driva såväl förändringar som affärer. Det kan vara utmanande att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, men med rätt angreppssätt kan det inspirera både kunder och medarbetare.

Vi hjälper dig att använda hållbarhetsarbetet som en konkurrensfördel och för att bygga förtroende. Kursen kommer att ge dig insikter om olika målgrupper och vad som triggar dem, idéer kring hur man kan påvisa hållbarhetsfördelar även för kundens kund samt verkliga exempel på bra hållbarhetskommunikation.

Utbildningen består av föreläsningar blandat med workshops där du får testa dina nya kunskaper.

VI GÅR IGENOM

– Hur olika målgrupper relaterar till hållbar utveckling så att du kan hitta rätt ton i din kommunikation.

– Hur man gör sitt hållbarhetsarbete relevant för kunden.

– Begreppet Greenwash och hur du ska tänka när du kommunicerar för att undvika det. Hitta rätt balans i din kommunikation.

– Framgångsfaktorer för lyckad hållbarhetskommunikation.

– Varför det är bättre att locka med en himmel än att hota med ett helvete

– Hur du sticker ut hakan utan att få på nöten.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

– Kommunikatörer, kommunikations- och marknadschefer, miljö- och hållbarhetschefer och andra ansvariga
– Både till B2C- och B2B-företag
– Kommuner, landsting och myndigheter
– Ideella organisationer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:

Att ge deltagaren:

– nycklar till effektiv kommunikation för hållbar utveckling,
– kunskap om hur man undviker greenwash
– förståelse för hur olika målgrupper triggas av olika hållbarhetsargument.

PROGRAM

09:00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare

09:30 Omvärld och trender
– Megatrender och trender
Under det första passet går vi igenom de senaste trenderna och tendenserna i gränslandet mellan hållbar utveckling, innovation, kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling.

10:00 Strategi
– Vad gör ett varumärke eller en organisation trovärdig?
– Syftet kommer först
– Greenwash & greenhush och hur du undviker det

Vi går igenom vad som gör att en organisation eller ett varumärke kan kommunicera hållbar utveckling på ett trovärdigt sätt. Vi presenterar konkreta modeller för att strukturera sin hållbarhetskommunikation. Under detta pass går vi också igenom varför ett tydligt syfte är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för hållbarhetskommunikation. Vi förklarar även begreppet greenwash och hur man med enkla åtgärder undviker det.

12:00 LUNCH

13:00 Målgrupper
– Så ser olika målgrupper på hållbar utveckling
– Så får du någon att vilja agera

Alla målgrupper kan övertygas om vikten av en hållbar utveckling, men alla målgrupper tycker inte att precis samma saker är viktiga. Vi tittar på olika målgruppssegmenteringar som sätter hållbar utveckling i centrum så som LOHAS och Values Modes.

14:20 PAUS

14:40 Budskap och taktik
– Så formulerar du kraftfulla hållbarhetsbudskap
– Så säljer du ditt hållbara erbjudande
– Så förändrar du beteenden

Olika målgrupper engageras av olika typer av budskap. Under detta pass går vi igenom hur du formulerar budskap som når fram till och engagerar dina målgrupper. Vi går även igenom hur du gör för att öka försäljningen av ditt hållbara erbjudande och hur du förändrar beteenden.

15:30 Presentationer
– Redovisning av grupparbeten

Under dagen har deltagarna arbetat i grupper med olika utmaningar. Nu presenterar de olika grupperna för varandra vad de kommit fram till i sina arbeten.

16:15 Sammanfattning och avslutning

17.00 Avslut

Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg).

Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm.

Adress: Klarabergsviadukten 90, 111 64 Stockholm, Sverige

Latitud/longitud: N 59°19.869' O 18°3.181'

Google Maps för platsen
Spara i din Outlook eller kalender Kontakta Fler evenemang i samma kategorier