
Intern hållbarhetskommunikation
Miljö- & naturvård
Onsdag 31 januari 2018 klockan 09.00–17.00 i Stockholms stad
Internkommunikation – så leder du din organisation mot hållbarhet
Anmäl dig/köp biljett ...Framgångsrik intern hållbarhetskommunikation är nyckeln till att driva förändringar och att uppnå verksamhetens hållbarhetsmål.
Engagerade medarbetare och en organisation som jobbar åt samma håll lyfter hållbarhetsarbetet och stärker varumärket och lönsamheten.
Under denna heldagsutbildning får du kunskaper, verktyg och metoder för att lyckas med detta. Kursen bygger på en blandning mellan vetenskapsbaserade metoder och praktiska erfarenheter från hållbarhetstransformation.
Den här kursen ger dig kunskaper kring hur man skapar en effektiv internkommunikation som får hela organisationen att dra åt samma håll. Under dagen varvar vi teori med verkliga case och praktiska moment, utifrån beprövade, evidensbaserade metoder.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM HUR DU:
Väcker engagemang för organisationens hållbarhetsarbete
Skapar en strategi för intern hållbarhetskommunikation som engagerar
Väljer fokusområden och budskap
Sätter mål för din internkommunikation
Motiverar
Arbetar med olika organisatoriska förutsättningar
Når fram genom hållbarhetsdriven målgruppsanpassning
Kan arbeta med attityder, normer och beteende
Kan arbeta med strukturer och verktyg för intern kommunikation
Hur du genom att kombinera hållbarhetskommunikation och motivationsforskning kan anpassa kommunikationen till målgruppen för största möjliga nytta
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med hållbarhet och internkommunikation i näringsliv och offentlig förvaltning, till exempel;
– Kommunikations-, informations- och marknadschefer
– Kommunikatörer, informatörer, miljösamordnare, strateger
– Hållbarhetschefer, miljöchefer, hållbarhetsansvariga
Vi ser gärna flera deltagare från samma organisation för att få bättre genomslagskraft.
Mål med utbildningen:
Att du som deltagare ska få:
Förståelse för hur kultur, attityder och beteenden påverkar arbetet med hållbarhetsfrågor
Tydlig och användbar förståelse för hur värderingar hos de interna målgrupperna kan användas för att nå målen med hållbarhetsarbetet
Ökad kunskap om hur man strategiskt och taktiskt positionerar hållbarhet internt
Kunskaper i hur organisatoriska förutsättningar har betydelse för ett lyckas med intern kommunikation
Kunskaper om hur den interna kommunikationen kan målgruppsanpassas efter olika drivkrafter
Verktyg för att kunna utveckla den interna kommunikationen
Få inspiration och energi
Program
9.00–09.30 Introduktion
– Förväntningar/incheckning
– Syfte och mål med utbildningen
9.30–10.30 Färdriktning, paketering och budskap
1) Syftet med intern kommunikation
2) Varför?
3) Välja fokusområden och budskap.
4) Konkreta mål
5) Engagera medarbetarna
10.30 -10.45 Kaffepaus
10.45 – 12 Information versus kommunikation. Att engagera medarbetarna i hållbarhetsarbetet
– Hur får man medarbetarna att efterfråga information?
– Hur engagerar man internt?
– Attityder, normer och beteende
– Motivation och vuxnas lärande
– Organisatoriska förutsättningar
12.00–13.00 Lunch
13.00–14.30 Hållbarhetsdriven målgruppsanpassning. Hur når vi fram?
Genom att kombinera hållbarhetskommunikation och motivationsforskning kan vi anpassa kommunikationen till målgruppen för största möjliga nytta.
14.30–14.45 Kaffepaus
14.45–16.30 Strukturer och verktyg för intern kommunikation
Strukturer för intern kommunikation med hjälp av ledningssystem
Kommunikation som en del i verksamhetens förbättringsarbete
Konkreta verktyg för intern kommunikation
16.30–17.00 Avslutning
Reflektion, både individuellt och i grupp
Avslutande diskussioner
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)
Plats: Plats: Lundqvist & Lindqvist Klara Strand, Klarabergsviadukten 90, Stockholm
Adress: Klarabergsviadukten 90, 111 64 Stockholm, Sverige
Latitud/longitud: N 59°19.813' O 18°3.232'
Google Maps för platsen